De boel draaiende houden,
dat is de magie van energie.
De stille motor achter veel bedrijven.
Dat willen we zijn bij essent.be

Zorgeloos werken én genieten van energie

Als essent.be-klant geniet u van energieproducten die perfect bij u en uw onderneming passen, maar ook van een betrouwbare levering en kwalitatieve service. En natuurlijk van heel wat extra voordelen en acties op maat. Allemaal goed voor uw budget en voor een zorgeloos draaiende zaak. Zo werkt dat bij essent.be.
 
Hebt u een vraag of hulp nodig? U vindt zeker een antwoord hieronder of via onze klantendienst. 
 
 

Veelgestelde vragen

Uw contract
  • Wanneer is de klantendienst voor professionele klanten bereikbaar en wat zijn de contactgegevens?

    U kunt de medewerkers van de Business Desk steeds bereiken via e-mail op industrial@essent.be of door het online contactformulier in te vullen. Van maandag tot vrijdag tussen 9 en 17 uur zijn we ook telefonisch bereikbaar op het nummer +32 (0)78 15 01 47 (behalve op feestdagen).

    Bezoekadres: Essent Belgium NV - Veldkant 7 - 2550 Kontich

  • Wat is de Ombudsdienst voor Energie?

    De Ombudsdienst voor Energie is een federale autonome dienst met rechtspersoonlijkheid die bevoegd is voor de verdeling van vragen en klachten betreffende het functioneren van de elektriciteits- en aardgasmarkt en de behandeling van geschillen tussen de eindafnemers en de elektriciteits- en aardgasbedrijven. Klachten zijn slechts ontvankelijk wanneer de aanklager eerst bij het elektriciteits- of aardgasbedrijf zelf stappen heeft ondernomen. De Ombudsdienst moet worden begrepen als een beroepsinstantie waartoe de eindafnemers toegang hebben indien er geen bevredigende oplossing kon worden gevonden tijdens een eerste contact met het elektriciteits- of aardgasbedrijf. Meer informatie over de Ombudsdienst voor Energie vindt u hieronder:

    Ombudsdienst voor Energie (http://www.ombudsmanenergie.be)
    Koningsstraat 47
    1000 Brussel
    E-mail: klacht@ombudsmanenergie.be
    Tel: 02/211.10.60
    Fax: 02/211.10.69

  • Wanneer ontvang ik van essent.be een voorstel tot contracthernieuwing?

    Ten laatste 3 maanden voor het einde van uw energiecontract sturen we u een voorstel tot hernieuwing, gebaseerd op de actuele marktprijzen. U kunt echter ook altijd zelf een voorstel tot contracthernieuwing aanvragen.

Uw verbruik
  • Hoe komt essent.be aan mijn verbruiksgegevens?

    Het meteropnamebedrijf bezorgt uw verbruiksgegevens via de distributienetbeheerder aan essent.be.

  • Mijn facturen worden gebaseerd op foute verbruiken. Wat kan ik doen?

    Als u van mening bent dat uw verbruik niet correct wordt weergegeven, neemt dan best zo snel mogelijk contact met ons op. Wij controleren eerst intern of we beschikken over nieuwe informatie (soms krijgen we spontaan nieuwe gegevens doorgestuurd van uw distributienetbeheerder (DNB) nadat de afrekening gemaakt is). Indien er geen nieuwe informatie is, nemen we zelf contact op met de DNB met de vraag om uw verbruik te controleren. Als de DNB van mening is dat een aanpassing noodzakelijk is, sturen ze ons nieuwe verbruiksgegevens door die wij dan via een correctiefactuur aan u verrekenen.

    U kunt de medewerkers van de Business Desk steeds bereiken via e-mail op industrial@essent.be. Van maandag tot vrijdag tussen 9 en 17 uur zijn ze ook telefonisch bereikbaar op het nummer +32 (0)78 15 01 47 (behalve op feestdagen).

  • Welke types energiemeter bestaan er?

    Op de energiemarkt bestaan er 3 metertypes: automatisch gelezen meters (Automated Meter Reading of AMR-meters), meters die eenmaal per maand manueel gelezen worden (Monthly Manual Retrieve of MMR-meters) en jaarlijks gelezen meters (Yearly Meter Reading of YMR-meters). Naast het verschil in periodiciteit en detail van de metergegevens, is er per type meter ook een verschil in vermogen en verbruik.

Uw facturatie
  • Waarom krijg ik voorschotfacturen?

    Wanneer u over een jaarlijks gemeten meter beschikt, krijgt u maandelijks voorschotfacturen om uw betalingen over het jaar te spreiden. Eén keer per jaar wordt er dan een afrekeningsfactuur opgemaakt.
    Bij maandelijks en automatisch gemeten meters, krijgt u normaal gezien maandelijks een afrekening.
    In uitzonderlijke gevallen is essent.be niet in staat u een maandelijkse afrekening te bezorgen (bij gebrek aan de juiste gegevens). In die gevallen maken wij maandelijks een voorlopige factuur op (vergelijkbaar met een voorschotfactuur), gebaseerd op de gegevens die ons ter beschikking staan, en bezorgen we u, zodra we beschikken over de juiste gegevens, de juiste afrekeningsfactuur. Zo wil essent.be vermijden dat u in die periode de btw niet kunt recupereren en geen gegevens hebt voor uw interne administratie.

  • Wanneer wordt de definitieve eindfactuur opgemaakt?

    Zodra we van uw distributienetbeheerder uw definitieve meterstanden en de gegevens voor de berekening van de distributie- en transportkosten ontvangen hebben, maken wij uw definitieve eindfactuur op.

  • Ik heb meerdere aansluitingen, voor zowel gas als elektriciteit. Wat heeft dat tot gevolg?

    Dit heeft een commerciële en administratieve impact. Wij kunnen u een aanbod bezorgen voor alle leverpunten waarover u beschikt, waardoor u in sommige gevallen een betere prijs kan bekomen dan wanneer de leverpunten individueel worden bekeken. Daarnaast zullen we met u afspraken maken rond de administratieve verwerking van facturen en betalingen, zodat dit voor beide partijen volledig naar wens verloopt.

Uw betalingen
  • Kan ik via domiciliëring betalen?

    Dat kan zeker. Als de procedure daarvoor niet duidelijk is, neemt u best contact op met onze klantendienst. U kunt de medewerkers van de Business Desk steeds bereiken via e-mail op industrial@essent.be. Van maandag tot vrijdag tussen 9 en 17 uur zijn ze ook telefonisch bereikbaar op het nummer +32 (0)78 15 01 47 (behalve op feestdagen).

  • Ik heb een betalingsherinnering ontvangen. Wat nu?

    Wanneer u een betalingsherinnering ontvangt, controleert u best eerst of de factuur waarvoor de herinnering is opgemaakt inderdaad nog niet betaald werd. Als dat het geval is, dan maakt u best zo snel mogelijk het bedrag over op onze rekening. Moest dat een probleem vormen, neem dan gerust contact op met onze klantendienst. Zij bekijken met u de mogelijkheden om tot een oplossing te komen.
    U kunt de medewerkers van de Business Desk bereiken via e-mail op industrial@essent.be. Van maandag tot vrijdag tussen 9 en 17 uur zijn ze ook telefonisch bereikbaar op het nummer +32 (0)78 15 01 47 (behalve op feestdagen).

Zullen wij u contacteren?

Graag. Contacteer mij op:

Contacteer ons

Neemt u liever zelf contact met ons op?
Bel 078 15 01 47 of stuur ons een e-mail.